Przez wiele lat Krośniewice istniały na kolejowej mapie, nie tylko na wąskim torze jakby się wydawało, ale i na szlaku normalnotorowym. Stacja Krośniewice, to nie tylko budynek dworcowy znajdujący się od strony ul. Poznańskiej (dawniej Kłodawskiej), lecz i historia miasta oraz okolicy .
Poniżej przedstawiam moją próbę krótkiego opisu krośniewickich stacji kolejowych na przestrzeni stu lat.
![]() |
Krośniewice Miasto 2013 |
Nieczynna stacja kolejowa Krośniewice Miasto przypomina o czasach świetności kolei wąskotorowej w tym mieście.
![]() |
Mapa z 1930 St.Krośniewice (Ostrowy) |
Na szklaku Kolei Warszawsko - Bydgoskiej znalazły się i Krośniewice. Obecna stacja w Ostrowach przez lata nosiła nazwę Krośniewice .
![]() |
Dworzec Krośniewice (Ostrowy) ok 1915 |
W literaturze występują też inne nazwy dla stacji w Ostrowach : Krośniewice Kutnowskie.
![]() |
Rozkład z 1922 roku Krośniewice Wiedeńskie - Krośniewice Miasto |
W latach 1943-1945 Krośniewice nosiły nazwę Kroßwitz a władze okupacyjne również stację kolejową w Krzewiu przemianowały na Kroßwitz.
![]() |
Mapa z 1944 Kroßwitz Bahnhof |
Przy okazji przypominam mój wpis z opublikowanym zdjęciem czołgu, na którego tle widoczny jest budynek kolejowy z napisem Kroßwitz kliknij tutaj i zobacz
I na koniec powracamy znów na wąski tor. Krośniewice Wąskotorowe to późniejsze Ostrowy Wąskotorowe. Warto też odnotować, że istaniały również przystanki Krośniewice Błonie oraz Krośniewice Polna.
![]() |
Rozkład jazdy z 1958 relacji K-ce Miasto - Kce Wąsk. |
Obecnie na marne szukać Krośniewic w kolejowych rozkładach jazdy. Z czasów swojej świetności pozostały w mieście kolejowe tereny, zabudowania, ale i to co najcenniejsze, czyli sprawny tabor kolejowy. Jedynie to czego brakuje, to ludzi z wyobraźnią, którzy chcieliby coś odbudowywać z korzyścią dla miasta. Bo choć regularne kursy pasażerskie, jak i towarowe, przeszły do historii, to kolej wąskotorowa może być ( a w wielu przypadkach w Polsce - JEST ) atrakcją turystyczną. Mogłaby być atrakcją połączoną z mieszczącym się w parku pałacem twórcy Łodzi, czyli hr. Rembielińskim, z domem Andersa, muzeum Borkowskiego i czerpać korzyści z tych atrakcji, ściągając do miasta wycieczki szkolne, turystów, pasjonatów.
Ale wciąż czegoś brakuje........
edit: W tej tematyce polecam wpis Krośniewice na Drodze Żelaznej Warszawsko - Bydgoskiej