Krośniewicka strona regionalna     Kolekcja pocztówek    Metryki znanych osób związanych z Krośniewicami     Miasto i okolica na mapach     Ciekawostki i wydarzenia    Krośniewice w literaturze   Kolej wąskotorowa   Judaica   Mariawici   Ludzie Krośniewic   

sobota, 14 grudnia 2013

Stacja

Przez wiele lat Krośniewice istniały na kolejowej mapie, nie tylko na wąskim torze jakby się wydawało, ale i na szlaku normalnotorowym. Stacja Krośniewice, to nie tylko budynek dworcowy znajdujący się od strony ul. Poznańskiej (dawniej Kłodawskiej), lecz i historia miasta oraz okolicy .
Poniżej przedstawiam moją próbę krótkiego opisu krośniewickich stacji kolejowych na przestrzeni stu lat.


Krośniewice Miasto 2013

Nieczynna stacja kolejowa Krośniewice Miasto przypomina o czasach świetności kolei wąskotorowej w tym mieście.







Mapa z 1930 St.Krośniewice (Ostrowy)



Na szklaku Kolei Warszawsko - Bydgoskiej znalazły się i Krośniewice. Obecna stacja w Ostrowach przez lata nosiła nazwę Krośniewice .


Dworzec Krośniewice (Ostrowy) ok 1915



W literaturze występują też inne nazwy dla stacji w Ostrowach :  Krośniewice Kutnowskie.






Rozkład z 1922 roku Krośniewice Wiedeńskie - Krośniewice Miasto
oraz Krośniewice dworzec Wiedeński (Krośniewice Wiedeńskie) 



W latach 1943-1945 Krośniewice nosiły nazwę Kroßwitz a władze okupacyjne również stację kolejową w Krzewiu przemianowały na Kroßwitz.
Mapa z 1944 Kroßwitz Bahnhof

Przy okazji przypominam mój wpis z opublikowanym zdjęciem czołgu, na którego tle widoczny jest budynek kolejowy z napisem Kroßwitz kliknij tutaj i zobacz



 I na koniec powracamy znów na wąski tor. Krośniewice Wąskotorowe to późniejsze Ostrowy Wąskotorowe. Warto też odnotować, że istaniały również przystanki Krośniewice Błonie oraz Krośniewice Polna.

Rozkład jazdy z 1958 relacji K-ce Miasto - Kce Wąsk.

Obecnie na marne szukać Krośniewic w kolejowych rozkładach jazdy. Z czasów swojej świetności pozostały w mieście kolejowe tereny, zabudowania, ale i to co najcenniejsze, czyli sprawny tabor kolejowy. Jedynie to czego brakuje, to ludzi z wyobraźnią, którzy chcieliby coś odbudowywać z korzyścią dla miasta. Bo choć regularne kursy pasażerskie, jak i towarowe, przeszły do historii, to kolej wąskotorowa może być ( a w wielu przypadkach w Polsce - JEST ) atrakcją turystyczną. Mogłaby być atrakcją połączoną z mieszczącym się w parku pałacem twórcy Łodzi, czyli hr. Rembielińskim, z domem Andersa, muzeum Borkowskiego i czerpać korzyści z tych atrakcji, ściągając do miasta wycieczki szkolne, turystów, pasjonatów.
Ale wciąż czegoś brakuje........

edit: W tej tematyce polecam wpis Krośniewice na Drodze Żelaznej Warszawsko - Bydgoskiej